Isnin, 27 Jun 2011

::Kita lupa lagi::

Kita lupa atau terlupa?
“Alamak lupa la hari ini kena hantar shukudai(homework) bussei!”
“Lupa la nak letak baju dekat ampaian tadi, abisla busuk baju aku balik nanti.”
“Mana aku letak   pensel ni,tadi baru rasanya aku pegang “
Asyik terlupa saja, tapi itulah hakikat yang kita harus terima sebagai manusia. Al-insan yang berasal dari kata akar nasiya bererti lupa. Jadi tidak dapat dinafikan lagi sifat lupa itu memang ada pada manusia yang secara fitrahnya memang lemah. Tidak ada manusia yang sempurna sifatnya kecuali Rasulullah S.A.W.  Daripada seremeh-remeh benda sampailah kepada benda yang paling penting dalam hidup manusia, kita tidak lari daripada melakukan kesilapan.
Kita lupa?
Dulu masa mula-mula Allah ciptakan kita, waktu tu kita masih di alam rahim, roh kita telah berjanji untuk menjadi hamba Allah yang taat. Eh, betul ke? Tak ingat pun.
“ Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu mengeluarkan dari sulbi(tulang belakang) anak cucu Adam keturunan mereka dan Allah mengambil kesaksian terhadap roh mereka (seraya berfirman), “Bukankah Aku ini Tuhanmu?” Mereka menjawab, “Betul (Engkau Tuhan kami), kami bersaksi.” (Kami lakukan yang demikian) agar di hari kiamat kamu tidak mengatakan , “Sesungguhnya ketika itu kami lengah terhadap ini.[Al-A'raf 7:172]
Apabila kita sudah bersaksi  bahawa Allah adalah Tuhan kita, bermakna kita merupakan hambaNya. Sebagai seorang hamba kita perlulah patuh dan taat akan segala perintahNya  serta menjauhi segala laranganNya.
Kita lupa lagi?
Kemudian, kita dilahirkan ke muka bumi ini setelah dengan susah payahnya ibu kita mengandungkan kita selama 9 bulan 10 hari. Disebabkan kita ni memang pelupa, Allah telah mengingatkan kita dalam firmanNya:
“Dan Kami perintahkan kepada manusia agar berbuat baik kepada orang tuanya. Ibunya telah mengandungnya dengan susah payah, dan melahirkannya dengan susah payah. Masa mengandung sampai menyapihnya selama tiga puluh bulan,sehingga apabila dia(anak itu) telah dewasa dan umurnya mencapai umurnya empat puluh tahun, dia berdoa, “Ya Tuhanku, berilah aku petunjuk agar aku dapat mensyukuri nikmat-Mu yang telah Engkau limpahkan kepadaku dan kepada orang tuaku, agar aku dapat berbuat kebajikan yang Engkau redhai dan berilah aku kebaikan yang akan mengalir sampai kepada anak cucuku. Sungguh aku bertaubat kepada Engkau dan sungguh aku termasuk orang Muslim.”[Al-Ahqaf 46:15]
Subhanallah besarnya pengorbanan seorang ibu. Sebanyak mana pun kebaikan yang cuba kita lakukan tidak akan terbalas jasa seorang ibu. Setitik air susu ibu telah membesarkan kami untuk terus hidup di muka bumi ini. Terima kasih ibu.
Kita seringkali  terlupa
Hidup sebagai makhluk Allah yang paling sempurna ciptaannya  membuatkan kita leka, lalai, asyik dengan segala tipu daya yang sebenarnya akan hancur tidak lama lagi yang kita sendiri tidak ketahui masanya. Kita melakukan apa sahaja mengikut kehendak hati sehingga kita lupa betapa hinanya asal usul kita…
“Yang memperindah segala sesuatu yang Dia ciptakan dan yang memulai penciptaan manusia dari tanah, kemudian dia menjadikan keturunannya dari saripati air yang hina(air mani).”[As- sajadah 32:7-8]
Ya, itulah hakikatnya asal usul kita. Tidak ada yang perlu kita banggakan kerana kita hanyalah makhluk yang diciptakan dari setitis air mani yang cukup hina dan jijik
Cuba flashback balik, selama ini apa yang telah kita lakukan hingga kita terus-terusan berada di lembah kehinaan~
  • Di kala kesedihan menyelubungi diri, kepada siapa mengadu? Siapa lagi kalau bukan kekasih hati ? Kita rasa hanya dia yang mampu menghilangkan keresahan di hati ini.
  • Di saat kesakitan, kepada siapa kita minta penawar? Suara keluhan terus-terusan kedengaran.
  • Pada waktu kita diberi nikmat kegembiraan dengan siapa kita berkongsi kesenangan? Happy sungguh kita saat itu, rasa seolah-olah dunia ini kita yang punya.
  • Di kala kita kesunyian siapa orang pertama yang kita cari? Ke mana arah tuju kita saat itu.
  • Di waktu kelapangan, apakah benda yang paling kita suka lakukan? Masa berjam-jam sanggup dihabiskan untuk layan facebook? Bergayut dengan boyfriend?  Tengok movie?
Tanya diri kita, ke mana kita akan pergi selepas ini, jawapannya kita semua dah tahu. Kita ingin sangat menghuni syurga Allah, tapi begitukah sikap ahli syurga? Apa amalan kita sudah terlebih sehingga kita boleh lupakan apa yang  Allah peringatkan kepada kita. Jawapan kepada persoalan di atas:
“……….Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain dariNya. Hanya kepadaNya aku bertawakkal…..” [Surah At-Taubah 9: 129]
Kalau betul ‘dia’ adalah kekasih hati kita, mampukah dia membaca segala isi hati kita, mampukah dia mengubati luka di hati ini. Kita silap jika jawapannya ya, kerana kalau betul kenapa kita perlu beritahunya apa yang terpendam di hati, kalau ya kenapa kita perlu luahkan apa yang ada di hati dan kalau betul kenapa kita perlu susah payah mengadu manja padanya yang pada hakikatnya tidak mengerti apa-apa pun. Kekasih hati kita hanyalah Allah kerana Dia lebih mengetahui isi hati kita.
“ Sungguh Allah mengetahui yang ghaib (tersembunyi) di langit dan di bumi. Sungguh Dia Maha Mengetahui segala isi hati. “[Surah Fatir 35:38]
Kita hanya tahu mengeluh dan mengaduh sahaja tanpa memikirkan hikmah di sebalik ujian sakit itu.  Kita seringkali mempersoalkan kenapa kita yang harus menanggung kesakitan, kenapa dan mengapa. Itulah yang sering kita luahkan membuatkan kita lupa untuk mencari penyelesaiannya.
” Dan kami turunkan al-Quran(sesuatu)  yang menjadi penawar dan rahmat bagi orang yang beriman, sedangkan bagi orang zalim (Al-Quran itu) hanya akan menambah kerugian .” [ Al-Isra' 17 : 82]
Sesiapa saja pasti gembira apabila dikurniakan nikmat kesenangan semasa hidup di dunia ini. Namun jangan kita lupa untuk bersyukur dan ingat lah setiap nikmat itu juga merupakan ujian.
“Kemudian kamu benar-benar akan ditanya pada hari itu tentang kenikmatan (kemegahan dunia) ” [At-Takasur 102:8]
Yang pasti setiap apa yang kita nikmati sekarang ini pasti akan diminta perhitungannya kelak dan Allah tidak lalai terhadap apa yang hambaNya kerjakan.
Rasa sunyi dan jiwa terasa kosong . Maka bermulalah misi syaitan untuk menyesatkan cucu Adam. Dibisikkan pada kita untuk melakukan kemungkaran. Tanpa kita sedari kita telah mengambil jalan yang mengundang kemurkaan Allah. Jangan, jangan sesekali kita lupa akan peringatan Allah.
Kelapangan yang  sering menjadi tanda tanya  terutama bila waktu lepas exam bagi student la. Tidak tahu apa nak buat lantas buat keputusan tengok drama secara marathon,huhu..Astaghfirullahal’azim, ruginya kita semua bila teringat akan firman Allah:
“Demi masa. Sesungguhnya manusia berada dalam kerugian. “[Al-'Asr 103:1-2]
Realiti hari ini telah membuktikan hikmah di sebalik Allah mengutus seorang Rasul untuk memberi peringatan kepada kita yang bernama insan.  Sinonim dengan sifat mudah lupa,kita perlu diberi peringatan untuk tidak terus berada di lembah kehinaan. Kitalah yang sering kali lupa dan menzalimi diri kita sendiri. Doa yang sering kita ucapkan dalam solat seolah-olah tidak memberi kesan langsung pada diri kita.
“Sesungguhnya  solatku, ibadahku, hidupku dan matiku hanya untuk Allah.”
Itulah yang sering dilisankan oleh lidah kita, tetapi adakah kehidupan seharian kita benar-benar menggambarkan apa yang kita ucapkan. Tepuk dada tanya iman. Sama-samalah kita panjatkan doa, moga terampun segala dosa kita.Amin.
p/s: sebagai peringatan untuk diri sendiri yang tidak terlepas daripada melakukan kesilapan.moga Allah menerima taubat kita dan permudahkan jalan menujuNya 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...