![]() |
Rebutlah peluang keemasan di bulan Ramadhan
Bulan Ramadhan adalah bulan yang terlalu banyak kelebihannya. Di dalamnya terdapatnya malam lailatul Qadar iaitu malam kemuliaan yang lebih baik dari 1000 bulan. Pada bulan tersebut Allah membuka pintu syurga, menutup pintu neraka dan mengikat syaitan-syaitan untuk memberi peluang kepada manusia membersihkan diri mereka sebersih-bersihnya. Amal-amal ibadah dan kebajikan digandakan Allah di mana yang sunat diberi pahala wajib/fardhu dan yang fardhu menyamai 70 fardhu di bulan-bulan yang lain. Amat banyak kelebihan bulan Ramadhan yang kesemuanya insya Allah akan kita bentangkan satu persatu dalam risalah kecil ini.
Sekarang ini kita berada di bulan Syaโban. Inilah masanya kita menanam azam untuk kita merebut segala kelebihan Ramadhan yang dijanjikan Allah. Jika Ramadhan tahun lalu kita lalai dan leka sehingga tanpa disedari Ramadhan telahpun berlalu dan kita ketinggalan merebut kelebihannya, maka pada tahun ini kita diberi peluang sekali lagi oleh Allah. Maka janganlah sia-siakan peluang kali ini kerana entah-entah inilah Ramadhan terakhir buat kita. Mati datang tidak menentu. Oleh itu, hendaklah kita sentiasa bersedia. Rebutlah peluang semasa hayat masih ada ini supaya di akhirat kita tidak menyesal dengan sesalan yang tiada gunanya lagi.
Membuat persiapan untuk memasuki Ramadhan
Bulan yang besar dan penuh keberkatan serta banyak kelebihannya haruslah disambut dengan penuh perasaan taโzim (membesarkan) dan mengalu-alukannya. Antara persiapan yang dapat kita lakukan โmalah perlu kita lakukan- sebelum menjelang Ramadhan ialah:
- Dengan banyak berpuasa dalam bulan Syaโban.
- Mengulangkaji ilmu tentang puasa
- Membaca kembali hadis-hadis Nabi s.a.w. tentang fadhilat (kelebihan) puasa dan bulan Ramadhan.
- Mengetahui amalan-amalan utama dan besar pahalanya di bulan Ramadhan.
Pertama: Banyak berpuasa di bulan Syaโban bermula dari awal bulan lagi
Diriwayatkan dari Saidatina Aisyah r.a. yang menceritakan;
ููุงูู ุฑูุณูููู ุงูููู -ุตููููู ุงููู ุนููููููู ููุณููููู
ู- ููุตููู
ู ุญูุชูููู ููููููู: ูุงู ููููุทูุฑูุ ููููููุทูุฑู ุญูุชูููู ููููููู: ูุงู ููุตููู
ูุ ููู
ูุง ุฑูุฃูููุชู ุฑูุณูููู ุงูููู -ุตููููู ุงููู ุนููููููู ููุณููููู
ู- ุงุณูุชูููู
ููู ุตูููุงู
ู ุดูููุฑู ููุทูู ุฅููุงูู ุฑูู
ูุถูุงููุ ููู
ูุง ุฑูุฃูููุชููู ููู ุดูููุฑู ุฃูููุซูุฑู ู
ููููู ุตูููุงู
ุงู ููู ุดูุนูุจูุงูู
โAdalah Rasulullah s.a.w. kadang-kadang terus-menerus berpuasa hingga kami menganggap beliau tidak berbuka langsung, dan kadang-kadang beliau terus-menerus berbuka hingga kami menganggap beliau tidak berpuasa langsung. Namun demikian, aku tidak pernah melihat Rasulullah berpuasa sebulan penuh melainkan pada bulan Ramadhan, dan aku tidak pernah melihat beliau paling banyak berpuasa sebagaimana beliau berpuasa di bulan Syaโbanโ. (Riwayat Imam Bukhari dan Muslim)
โAdalah Rasulullah s.a.w. kadang-kadang terus-menerus berpuasa hingga kami menganggap beliau tidak berbuka langsung, dan kadang-kadang beliau terus-menerus berbuka hingga kami menganggap beliau tidak berpuasa langsung. Namun demikian, aku tidak pernah melihat Rasulullah berpuasa sebulan penuh melainkan pada bulan Ramadhan, dan aku tidak pernah melihat beliau paling banyak berpuasa sebagaimana beliau berpuasa di bulan Syaโbanโ. (Riwayat Imam Bukhari dan Muslim)
Usamah bin Zaid r.a. menceritakan; โAku bertanya Rasulullah s.a.w.; โYa Rasulullah, mengapakah aku tidak melihat kamu banyak berpuasa di bulan-bulan lain sebagaimana kamu berpuasa di bulan Syaโbanโ. Jawab Rasulullah; โBulan Syaโban itu adalah bulan yang selalu dilupai oleh manusia di mana kedudukannya di tengah antara Rejab dan Ramadhan. Namun ia adalah bulan diangkat amalan-amalan hamba kepada Tuhan Pencipta Alam. Maka aku menyukai amalanku diangkat ketika aku berpuasaโ. (Riwayat Imam an-Nasai)
Namun demikian, bagi orang yang tidak berpuasa langsung di awal Syaโban (yakni dalam masa 15 hari awal Syaโban), maka ia dilarang berpuasa selepas nisfu Syaโban (yakni pertengahan Syaโban). Ini sebagaimana sabda Rasulullah s.a.w.;
ุฅูุฐูุง ุจูู ูุตูู ู
ู ุดูุนุจูุงูู ูููุงู ุชุตููู
ููุง
โApabila berbaki separuh dari bulan Syaโban maka janganlah kamu berpuasaโ. (Riwayat Imam at-Tirmizi dari Abu Hurairah r.a.)
โApabila berbaki separuh dari bulan Syaโban maka janganlah kamu berpuasaโ. (Riwayat Imam at-Tirmizi dari Abu Hurairah r.a.)
Menurut ulamaโ, hadis ini merujuk kepada orang yang tidak berpuasa di bahagian awal Syaโban sekalipun pada 15 Syaโban (yakni hari nisfu Syaโban) atau orang yang sengaja memilih hari-hari di hujung Syaโban untuk berpuasa, bukan kerana puasa itu berkebetulan dengan kebiasaannya (seperti puasa Isnin dan Kamis atau puasa selang sehari) atau bukan kerana puasa Qadhaโ, Nazar dan Kafarah. Maka mereka dilarang berpuasa selepas bulan Syaโban menjangkau pertengahannya. Adapun jika mereka telah memulai puasa sebelumnya sekurang-kurangnya berpuasa pada hari nisfu Syaโban, maka harus untuk mereka meneruskan puasa selepas nisfu Syaโban.
Secara amnya โmenurut ulamaโ- berpuasa selepas nisfu Syaโban (kecuali dengan syarat-syarat yang disebutkan tadi) hukumnya adalah makruh. Namun hukum ini berubah kepada haram apabila Syaโban masih tinggal sehari atau dua hari lagi sebelum Ramadhan, terutamanya yaumu asy-Syak (hari ragu iaitu hari 30 Syaโban apabila orang ramai bercakap-cakap bahawa anak bulan kelihatan, namun tidak ada saksi yang mengukuhkannya). Menurut ulamaโ mazhab Syafiโie, berpuasa pada hari Syak hukumnya haram sama ada dengan niat puasa Ramadhan (kerana berhati-hati) atau puasa sunat. Namun dikecualikan bagi orang yang mempunyai kebiasaan berpuasa dan hari Syak itu jatuh pada hari ia berpuasa atau orang yang meneruskan puasa Syaโban yang ia mulai sebelum bulan Syaโban menjangkau pertengahannya, maka haruslah bagi mereka puasa pada hari-hari tersebut. Sabda Rasulullah s.a.w.;
ูุง ุชูููุฏููู
ููุง ุดููุฑู ุฑูู
ุถูุงูู ุจุตูููู
ู ููููู
ู ุฃููู ููููู
ูููููู ุฅููุงูู ุฑูุฌููู ููุงูู ููุตููู
ู ุตูููู
ูุง ููููููุตูู
ููู
โJanganlah engkau mendahului Ramadhan dengan berpuasa sehari atau dua hari sebelumnya, kecuali seorang yang sudah biasa berpuasa, maka bolehlah ia berpuasaโ. (Riwayat Imam Bukhari dan Muslim dari Abu Hurairah r.a.)
โJanganlah engkau mendahului Ramadhan dengan berpuasa sehari atau dua hari sebelumnya, kecuali seorang yang sudah biasa berpuasa, maka bolehlah ia berpuasaโ. (Riwayat Imam Bukhari dan Muslim dari Abu Hurairah r.a.)
Berkata sahabat Nabi s.a.w. โAmmar bin Yasir r.a.;
ู
ู ุตูุงู
ู ุงูููู
ู ุงูููุฐูู ุดูููู ููููู ููุฏ ุนุตูู ุฃูุจุง ุงููุงุณู
ู
โSesiapa berpuasa pada hari syak, maka sesungguhnya ia mengingkari Abal-Qasim (gelaran bagi Rasulullah s.a.w.)โ. (Riwayat Imam at-Tirmizi)
โSesiapa berpuasa pada hari syak, maka sesungguhnya ia mengingkari Abal-Qasim (gelaran bagi Rasulullah s.a.w.)โ. (Riwayat Imam at-Tirmizi)
Begitu juga, dikecualikan jika puasa itu dikerjakan kerana ada sesuatu sebab seperti puasa Nazar atau puasa Qadhaโ, maka sahlah puasa dan tidak diharamkan puasa pada hari Syak itu.
(Rujukan mengenai puasa Syaโban di atas; at-Tajul Jamiโ lil-Ushul, Matn al-Ghayah wa at-Taqrieb (tahqiq dan taโliq oleh Syeikh Majid al-Hamawi), Mughni al-Muhtaj, jil. 1, hlm. 585, dan al-Fiqh al-Manhaji)
(Rujukan mengenai puasa Syaโban di atas; at-Tajul Jamiโ lil-Ushul, Matn al-Ghayah wa at-Taqrieb (tahqiq dan taโliq oleh Syeikh Majid al-Hamawi), Mughni al-Muhtaj, jil. 1, hlm. 585, dan al-Fiqh al-Manhaji)
Mengenai kelebihan malam nisfu Syaโban (yakni malam ke 15 Syaโban), terdapat hadis di mana Rasulullah bersabda;
ููุทููููุนู ุงูููู ุนุฒ ูุฌู ุนูููู ุฎููููููู ููููููุฉู ุงูููููุตููู ู
ููู ุดูุนูุจูุงูู ููููุบูููุฑู ููุฌูู
ูููุนู ุฎููููููู ุฅููุงูู ููู
ูุดูุฑููู ุฃููู ู
ูุดูุงูุญููู
โPada malam nisfu Syaโban, Allah melihat kepada sekelian makhlukNya, lalu Ia mengampunkan ke semua mereka kecuali orang musyrik dan orang yang bermusuh dengan saudara seagamaโ. (Riwayat Imam at-Thabrani dan Ibnu Hibban dari Muโaz bin Jabal r.a.)
โPada malam nisfu Syaโban, Allah melihat kepada sekelian makhlukNya, lalu Ia mengampunkan ke semua mereka kecuali orang musyrik dan orang yang bermusuh dengan saudara seagamaโ. (Riwayat Imam at-Thabrani dan Ibnu Hibban dari Muโaz bin Jabal r.a.)
Kedua: Mengulangkaji kembali ilmu atau pengetahuan tentang puasa
Amalan yang paling utama di bulan Ramadhan ialah puasa. Puasa difardhukan pada siang hari sepanjang bulan Ramadhan. Untuk mencapai puasa yang sempurna kita hendaklah memiliki ilmu tentang bagaimana melaksanakan puasa yang sebenarnya sebagaimana yang dituntut oleh Syaraโ. Oleh itu, ada baiknya sebelum menjelang Ramadhan kita mengulangkaji ilmu-ilmu tentang puasa merangkumi;
1. Rukun-rukun puasa serta sunat-sunatnya
2. Perkara-perkara yang membatalkan puasa
3. Perkara-perkara yang boleh mengurangkan pahala puasa
4. Dan segala yang berkaitan dengan ibadah puasa
1. Rukun-rukun puasa serta sunat-sunatnya
2. Perkara-perkara yang membatalkan puasa
3. Perkara-perkara yang boleh mengurangkan pahala puasa
4. Dan segala yang berkaitan dengan ibadah puasa
Selain itu, kita juga perlu mempelajari puasa dari sudut batin atau rohaninya supaya puasa kita akan mendatangkan lebih kesan kepada jiwa dan roh kita. Imam al-Ghazali membahagikan darjat puasa manusia kepada tiga bahagian;
1. Puasa umum : iaitu berpuasa dengan menahan perut dan faraj (kemaluan) dari menikmati keinginannya (makan, minum dan sebagainya).
2. Puasa khusus : iaitu berpuasa yang disertakan dengan menjaga pendengaran, penglihatan, lidah, tangan, kaki dan seluruh anggota dari melakukan yang haram atau dosa.
3. Puasa khususul khusus (paling khusus) : iaitu berpuasa dengan menyertakan semua yang tersebut di atas dan menambah lagi dengan berpuasa hati dari segala cita-cita yang kotor dan pemikiran-pemikiran keduniaan dan memesongkan perhatian dari selain Allah sama sekali.
Jadi puasa yang sebenar bukanlah hanya puasa zahir sahaja (iaitu dengan menegah diri dari makan, minum, bersetubuh dan sebagainya) tetapi juga berpuasa batin iaitu dengan menegah diri dari maksiat dan dosa. Seorang yang berpuasa di samping menjaga diri dari makan, minum dan sebagainya, ia juga mesti menjaga anggota-anggotanya dari dosa dan maksiat. Jika tidak ia tidak akan mencapai kesempurnaan puasa sebagaimana yang dikehendaki Allah.
Ketiga: Membaca kembali kelebihan-kelebihan bulan Ramadhan
Ada di kalangan kita tidak merasa apa-apa dengan kedatangan Ramadhan. Bagi mereka, Ramadhan sama seperti bulan-bulan yang lain; tiba masanya ia datang dan tiba masanya ia berlalu pergi. Punca sikap ini adalah kerana mereka tidak mengetahui kelebihan dan keistimewaan bulan Ramadhan atau kerana mereka melupainya. Kerana itu amat perlulah hadis-hadis Nabi s.a.w. tentang fadhilat dan kelebihan Ramadhan dibaca dan diulang-ulangkan kembali โkepada diri sendiri dan kepada masyarakat- terutamanya di hujung-hujung Syaโban ini.
Amat banyak hadis Nabi s.a.w. yang menceritakan kelebihan dan keistimewaan Ramadhan, antaranya;
a) Ramadhan adalah penghapus dosa
Sabda Rasulullah s.a.w. melalui hadis yang disampaikan oleh Abu Hurairah r.a.;
ุงูุตููููููุงุชู ุงููุฎูู
ูุณูุ ููุงููุฌูู
ูุนูุฉู ุฅูููู ุงููุฌูู
ูุนูุฉูุ ููุฑูู
ูุถูุงูู ุฅูููู ุฑูู
ูุถูุงููุ ู
ููููููุฑูุงุชู ู
ูุง ุจููููููููููุ ุฅูุฐูุง ุงุฌูุชูููุจู ุงููููุจูุงุฆูุฑู
โSolat lima waktu, jumaat ke jumaat dan ramadhan ke ramadhan merupakan penghapus dosa di antaranya selama mana dijauhi dosa besarโ. (Riwayat Imam Muslim)
โSolat lima waktu, jumaat ke jumaat dan ramadhan ke ramadhan merupakan penghapus dosa di antaranya selama mana dijauhi dosa besarโ. (Riwayat Imam Muslim)
b) Pada bulan Ramadhan dibuka pintu syurga, ditutup pintu neraka dan dirantai syaitan-syaitan
Sabda Rasulullah s.a.w;
ุฅูุฐูุง ููุงูู ุฃูููููู ูููููุฉู ู
ู ุดููุฑู ุฑูู
ุถูุงูู ุตููููุฏุชู ุงูุดูููุงุทููู ูู
ูุฑุฏูุฉู ุงูุฌููู ูุบูููููุชู ุฃูุจูุงุจู ุงููููุฑุงูู ูููู
ู ูููุชูุญู ู
ููุง ุจุงุจู ูููุชููุญุชู ุฃูุจูุงุจู ุงูุฌูููุฉู ูููู
ู ููุบูููู ู
ููุง ุจุงุจู ูููููุงุฏูู ู
ูููุงุฏู ูุง ุจูุงุบููู ุงูุฎูุฑู ุฃููุจููู ููุง ุจูุงุบููู ุงูุดููุฑูู ุฃููุตูุฑู. ูููู ุนูุชูููุงุกู ู
ู ุงููููุงุฑู ูุฐูููู ููููู ูููููุฉู
โApabila tiba malam pertama Ramadhan akan diikat/dirantai segala syaitan dan jin-jin yang sesat, ditutup segala pintu neraka hingga tidak ada satu pintu pun yang dibuka, dibuka segala pintu syurga hingga tidak ada satu pintupun yang ditutup. Seorang penyeru (yakni Malaikat) akan berseru; โWahai orang yang mengejar kebaikan! Tampillah kamu. Wahai orang yang ingin melakukan kejahatan! Undurlah kamu (yakni berhentilah dari melakukan kejahatan)โ. Akan terdapat orang-orang yang bakal dibebaskan Allah dari api neraka. Hal demikian itu berlaku pada setiap malam (di sepanjang Ramadhan)โ. (Riwayat Imam at-Tirmizi, Baihaqi dan Ibnu Hibban dari Abu Hurairah r.a.)
โApabila tiba malam pertama Ramadhan akan diikat/dirantai segala syaitan dan jin-jin yang sesat, ditutup segala pintu neraka hingga tidak ada satu pintu pun yang dibuka, dibuka segala pintu syurga hingga tidak ada satu pintupun yang ditutup. Seorang penyeru (yakni Malaikat) akan berseru; โWahai orang yang mengejar kebaikan! Tampillah kamu. Wahai orang yang ingin melakukan kejahatan! Undurlah kamu (yakni berhentilah dari melakukan kejahatan)โ. Akan terdapat orang-orang yang bakal dibebaskan Allah dari api neraka. Hal demikian itu berlaku pada setiap malam (di sepanjang Ramadhan)โ. (Riwayat Imam at-Tirmizi, Baihaqi dan Ibnu Hibban dari Abu Hurairah r.a.)
c) Lima anugerah khusus Allah untuk umat Muhammad di bulan Ramadhan
Sabda Rasulullah s.a.w.;
Sabda Rasulullah s.a.w.;
ุฃูุนูุทูููุชู ุฃูู
ููุชููู ููู ุดูููุฑู ุฑูู
ูุถูุงููู ุฎูู
ูุณูุง ููู
ู ููุนูุทูููููู ููุจูููู ููุจููููู: ุฃูู
ููุง ุงูููุงูุญูุฏูุฉู ููุฅูููููู ุฅูุฐูุง ููุงููู ุฃูููููู ููููููุฉู ู
ููู ุดูููุฑู ุฑูู
ูุถูุงููู ููุธูุฑู ุงูููู ุฅูููููููู
ู ููู
ููู ููุธูุฑู ุงูููู ุฅููููููู ููู
ู ููุนูุฐููุจููู ุฃูุจูุฏูุงุ ููุฃูู
ููุง ุงูุซููุงููููุฉู: ููุฅูููู ุฎููููููู ุฃูููููุงูููููู
ู ุญููููู ููู
ูุณููููู ุฃูุทูููุจู ุนูููุฏู ุงูููู ู
ููู ุฑูููุญู ุงููู
ูุณูููุ ููุฃูู
ููุง ุงูุซููุงูููุซูุฉู: ููุฅูููู ุงููู
ููุงูุฆูููุฉู ุชูุณูุชูุบูููุฑู ููููู
ู ููู ููููู ููููู
ู ููููููููุฉูุ ููุฃูู
ููุง ุงูุฑููุงูุจูุนูุฉู: ููุฅูููู ุงูููู ุชุนุงูู ููุฃูู
ูุฑู ุฌููููุชููู ูููููููููู ููููุง: ุงูุณูุชูุนูุฏูููู ููุชูุฒูููููููู ููุนูุจูุงูุฏููู ุฃูููุดููู ุฃููู ููุณูุชูุฑูููุญูููุง ู
ููู ุชูุนูุจู ุงูุฏููููููุง ุฅูููู ุฏูุงูุฑูู ููููุฑูุงู
ูุชูููุ ููุฃูู
ููุง ุงููุฎูุงูู
ูุณูุฉู: ููุฅูููููู ุฅูุฐูุง ููุงููู ุขุฎูุฑู ููููููุฉู ุบูููุฑู ุงูููู ููููู
ู ุฌูู
ูููุนูุงุ ููููุงููู ุฑูุฌููู ู
ููู ุงููููููู
ู: ุฃููููู ููููููุฉู ุงููููุฏูุฑูุ ููุงูู: ูุงู ุฃูููู
ู ุชูุฑู ุฅูููู ุงููุนูู
ููุงูู ููุนูู
ููููููู ููุฅูุฐูุง ููุฑูุบูููุง ู
ููู ุฃูุนูู
ูุงููููู
ู ูููููููุง ุฃูุฌูููุฑูููู
ู.
โTelah diberikan kepada umatku di bulan Ramadhan lima perkara yang belum pernah diberikan kepada seorang nabi pun sebelumku, iaitu;
Di permulaan Ramadhan Allah akan melihat kepada umatku. Sesiapa Allah melihat kepadanya nescaya ia tidak akan diazab selama-lamanya.
Bau mulut mereka (yang berpuasa) ketika petang hari lebih wangi di sisi Allah dari bau kasturi.
Malaikat akan memohon ampun untuk mereka di sepanjang hari dan malam.
Allah menyuruh syurga supaya bersiap-sedia dengan berkata kepadanya; โBersiaplah kamu dan berhiaslah untuk hamba-hambaKu. Mereka hampir datang (memasukimu) untuk beristirehat dari kepayahan dunia menuju ke rumahKu dan kemuliaanKuโ.
Pada akhir malam bulan Ramadhan, Allah mengampuni dosa semua mereka. Seorang lelaki dari sahabat bertanya; โAdakah malam itu lailatul Qadar?โ. Jawab Rasulullah; โTidak. Apakah engkau tidak melihat kepada pekerja-pekerja yang bekerja. Apabila mereka telah selesai dari pekerjaan mereka, akan disempurnakanlah upah-upah bagi merekaโ.
(Riwayat Imam Ahmad, al-Bazzar dan al-Baihaqi dari Jabir r.a.)
โTelah diberikan kepada umatku di bulan Ramadhan lima perkara yang belum pernah diberikan kepada seorang nabi pun sebelumku, iaitu;
Di permulaan Ramadhan Allah akan melihat kepada umatku. Sesiapa Allah melihat kepadanya nescaya ia tidak akan diazab selama-lamanya.
Bau mulut mereka (yang berpuasa) ketika petang hari lebih wangi di sisi Allah dari bau kasturi.
Malaikat akan memohon ampun untuk mereka di sepanjang hari dan malam.
Allah menyuruh syurga supaya bersiap-sedia dengan berkata kepadanya; โBersiaplah kamu dan berhiaslah untuk hamba-hambaKu. Mereka hampir datang (memasukimu) untuk beristirehat dari kepayahan dunia menuju ke rumahKu dan kemuliaanKuโ.
Pada akhir malam bulan Ramadhan, Allah mengampuni dosa semua mereka. Seorang lelaki dari sahabat bertanya; โAdakah malam itu lailatul Qadar?โ. Jawab Rasulullah; โTidak. Apakah engkau tidak melihat kepada pekerja-pekerja yang bekerja. Apabila mereka telah selesai dari pekerjaan mereka, akan disempurnakanlah upah-upah bagi merekaโ.
(Riwayat Imam Ahmad, al-Bazzar dan al-Baihaqi dari Jabir r.a.)
d) Malam al-Qadar
Antara kelebihan besar bulan Ramadhan ialah di dalamnya terdapat lalilatul-Qadar atau malam al-Qadar (kemuliaan) yang dinyatakan keistimewaannya secara khusus oleh Allah dalam surah al-Qadr;
ุฅููููุง ุฃูููุฒูููููุงูู ููู ููููููุฉู ุงููููุฏูุฑูุ ููู
ูุง ุฃูุฏูุฑูุงูู ู
ูุง ููููููุฉู ุงููููุฏูุฑูุ ููููููุฉู ุงููููุฏูุฑู ุฎูููุฑู ู
ููู ุฃููููู ุดูููุฑูุ ุชูููุฒูููู ุงููู
ููุงูุฆูููุฉู ููุงูุฑูููุญู ูููููุง ุจูุฅูุฐููู ุฑูุจููููู
ู ู
ููู ููููู ุฃูู
ูุฑูุ ุณููุงูู
ู ูููู ุญูุชููู ู
ูุทูููุนู ุงููููุฌูุฑู
โSesungguhnya Kami telah menurunkannya (Al Qurโan) pada malam al-Qadar (kemuliaan). Dan tahukah kamu apakah malam al-Qadar itu? Malam al-Qadar itu lebih baik dari seribu bulan. Pada malam itu turun malaikat-malaikat dan malaikat Jibril dengan izin Tuhannya untuk mengatur segala urusan. Malam itu (penuh) kesejahteraan sampai terbit fajarโ. (al-Qadr: 1-5)
โSesungguhnya Kami telah menurunkannya (Al Qurโan) pada malam al-Qadar (kemuliaan). Dan tahukah kamu apakah malam al-Qadar itu? Malam al-Qadar itu lebih baik dari seribu bulan. Pada malam itu turun malaikat-malaikat dan malaikat Jibril dengan izin Tuhannya untuk mengatur segala urusan. Malam itu (penuh) kesejahteraan sampai terbit fajarโ. (al-Qadr: 1-5)
Dalam surah ini kita melihat kelebihan malam al-Qadar iaitu;
- Ia merupakan malam penurunan al-Quran. Menurut Ibnu โAbbas; penurunan yang dimaksudkan ialah penurunan al-Quran secara sekaligus dari Luh Mahfudz ke Baitil-โIzzah yang terdapat di langit dunia/pertama. Setelah itu barulah diturunkan berperingkat-peringkat kepada Rasulullah s.a.w. selama 23 tahun.
- Beramal pada malam al-Qadar lebih baik dari beramal selama seribu bulan (iaitu 83 tahun 4 bulan) yang tidak terdapat di dalamnya malam al-Qadar.
- Pada malam itu, Jibril dan juga para malaikat turun ke langit dunia atau ke bumi dengan membawa kebaikan dan keberkatan yang ditetapkan Allah untuk tahun tersebut hingga datang malam al-Qadar berikutnya. Menurut Imam Ibnu Kathir; โBanyaknya malaikat yang turun pada malam al-Qadar adalah kerana banyaknya keberkatan malam tersebut. Para malaikat turun bersama turunnya berkat dan rahmat sebagaimana mereka turun tatkala mendengar bacaan al-Quran, mereka melingkungi halaqah-halaqah zikir dan mereka membentangkan sayap-sayap mereka kepada orang yang keluar mencari ilmu untuk membesarkannyaโ.
- Malam al-Qadar itu penuh dengan kesejahteraan hingga terbit fajar, yakni; pada malam tersebut Allah tidak mentakdirkan melainkan perkara-perkara yang baik, selamat dan sejahtera. Ada ulamaโ berpendapat; pada malam al-Qadar itu para malaikat yang turun akan mengucap salam kepada sekelian orang beriman yang mereka temui sama ada lelaki atau perempuan.
Walaupun surah di atas tidak menjelaskan bilakah akan munculnya malam al-Qadar?, namun jawapan bagi persoalan ini dijelaskan oleh Nabi s.a.w. dalam sabdanya;
ุชุญุฑููููุง ููููููุฉู ุงููููุฏูุฑู ููู ุงููุนูุดูุฑู ุงูุฃูููุงูุฎูุฑู ู
ููู ุฑูู
ูุถูุงููู
โCarilah lailatul-Qadar pada sepuluh malam terakhir dari bulan Ramadhanโ. (Riwayat Imam Bukhari dan Muslim dari Saidatina Aisyah r.a.)
โCarilah lailatul-Qadar pada sepuluh malam terakhir dari bulan Ramadhanโ. (Riwayat Imam Bukhari dan Muslim dari Saidatina Aisyah r.a.)
Begitulah antara kelebihan dan keistimewaan bulan Ramadhan. Orang yang tahu menilainya sudah pasti tidak akan mensia-siakan peluang untuk merebut kelebihan-kelebihan tersebut. Bahkan Rasulullah sendiri pernah menegaskan;
ูููู ููุนูููู
ู ุงููููุงุณู ู
ูุง ููู ููุฐูุง ุงูุดููููุฑู ู
ููู ุงููุฎูููุฑูุงูุชู ููุชูู
ููููููุง ุฃููู ูููููููู ุฑูู
ูุถูุงููู ุงููุณููููุฉู ูููููููุง
โSekiranya manusia benar-benar menyedari kebaikan-kebaikan yang ada di bulan Ramadhan ini, pastinya mereka akan mengharapkan supaya sepanjang tahun adalah Ramadhanโ. (Riwayat Ibnu Abi Dunya)
โSekiranya manusia benar-benar menyedari kebaikan-kebaikan yang ada di bulan Ramadhan ini, pastinya mereka akan mengharapkan supaya sepanjang tahun adalah Ramadhanโ. (Riwayat Ibnu Abi Dunya)
Keempat: mengetahui amalan-amalan utama dan besar pahalanya di bulan Ramadhan
Supaya kita dapat memasuki bulan Ramadhan dengan penuh bersedia untuk memperbanyakkan amalan di bulan keberkatan yang banyak kelebihannya itu, kita hendaklah mengetahui apakah amal-amal ibadah atau amal-amal kebaikan yang digalakkan oleh Allah dalam bulan Ramadhan di mana pahalanya amatlah besar dan berlipat-ganda. Antara amalan-amalan utama di bulan Ramadhan dapat kita senaraikan seperti berikut;
1) Berpuasa dengan sesungguh hati
Sabda Rasulullah s.a.w.;
ู
ููู ุตูุงู
ู ุฑูู
ูุถูุงูู ุฅูููู
ูุงููุงู ููุงุญูุชูุณูุงุจุงู ุบูููุฑู ูููู ู
ูุง ุชูููุฏููู
ู ู
ููู ุฐูููุจููู
โSesiapa mengerjakan puasa Ramadhan kerana imannya (kepada Allah) dan mengharapkan pahala dariNya, akan diampunkan untuknya segala dosanya yang laluโ. (Riwayat Imam Bukhari dan Muslim dari Abu Hurairah r.a.)
โSesiapa mengerjakan puasa Ramadhan kerana imannya (kepada Allah) dan mengharapkan pahala dariNya, akan diampunkan untuknya segala dosanya yang laluโ. (Riwayat Imam Bukhari dan Muslim dari Abu Hurairah r.a.)
Dalam satu hadis, Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud; โSetiap amalan anak Adam akan digandakan di mana satu amalan kebaikan akan digandakan sebanyak sepuluh hingga 700 kali ganda, kecuali puasa. Allah berkata; โPuasa itu untukKu, maka Aku sendiri yang akan menentukan pahalanya. Ia (yakni orang yang berpuasa itu) meninggalkan syahwatnya dan makanannya dengan sebabKuโ. Bagi orang yang berpuasa dua kegembiraan; kegembiraan ketika berbuka dan kegembiraan ketika bertemu Tuhannya nanti. Sesungguhnya bau mulut orang berpuasa lebih harum di sisi Allah dari bau kasturiโ. (Riwayat Imam Muslim dari Abu Hurairah r.a.)
2) Menghidupkan malam-malam Ramadhan dengan solat sunat (terawikh, tahajjud dan sebagainya)
Sabda Rasulullah s.a.w.;
ู
ููู ููุงูู
ู ุฑูู
ูุถูุงููู ุฅูููู
ูุงูุงู ููุงุญูุชูุณูุงูุจุงู ุบูููุฑู ูููู ู
ูุง ุชูููุฏููู
ู ู
ููู ุฐูููุจูููู
โSesiapa bangun (untuk beribadah) pada malam-malam Ramadhan kerana imannya kepada Allah dan kerana mengharapkan pahala dariNya, akan diampunkan dosanya yang laluโ. (Riwayat Imam Bukhari dan Muslim dari Abu Hurairah r.a.)
โSesiapa bangun (untuk beribadah) pada malam-malam Ramadhan kerana imannya kepada Allah dan kerana mengharapkan pahala dariNya, akan diampunkan dosanya yang laluโ. (Riwayat Imam Bukhari dan Muslim dari Abu Hurairah r.a.)
Menurut Imam an-Nawawi, yang dimaksudkan dengan Qiyam Ramadhan dalam hadis di atas ialah solat Terawikh. Namun ada ulamaโ yang memberi makna yang umum iaitu segala solat sunat yang dilakukan untuk menghidupkan malam iaitulah qiyamullail. Jadi mengikut pandangan kedua ini termasuk di dalam Qiyam-Ramadhan itu; solat Terawikh, solat Tahajjud, solat Taubah dan sebagainya. (Rujuk; Soheh Muslim bisyarhi an-Nawawi dan Raudhatul-Muttaqien syarh Riyadhus-Salihin)
3) Menggiatkan ibadah di sepuluh malam terakhir ramadhan
Terdapat hadis di mana Saidatina โAisyah menceritakan;
ููุงููู ุฑูุณูููู ุงูููููู ุตููููู ุงูููููู ุนูููููู ููุณููููู
ุฅูุฐูุง ุฏูุฎููู ุงููุนูุดูุฑู ุงูุฃูููุงูุฎูุฑู ู
ููู ุฑูู
ูุถูุงููู ุฃูุญูููุง ุงููููููููุ ููุฃูููููุธู ุฃูููููููุ ููุฌูุฏูู ููุดูุฏูู ุงููู
ูุฆูุฒูุฑู
โRasulullah s.a.w. apabila masuk sepuluh malam terakhir dari bulan Ramadhan, baginda bangun menghidupkan malamnya (dengan ibadah lebih dari biasa), membangunkan ahli-ahli keluarga baginda (untuk sama mengerjakan ibadah seperti baginda), baginda bersungguh-bersungguh (mengerjakan ibadah) dan baginda mengikat kainnya (*kiasan kepada kesungguhan untuk beribadah atau kiasan kepada meninggalkan isteri untuk menumpukan kepada ibadah)โ. (Riwayat Imam Bukhari dan Muslim)
โRasulullah s.a.w. apabila masuk sepuluh malam terakhir dari bulan Ramadhan, baginda bangun menghidupkan malamnya (dengan ibadah lebih dari biasa), membangunkan ahli-ahli keluarga baginda (untuk sama mengerjakan ibadah seperti baginda), baginda bersungguh-bersungguh (mengerjakan ibadah) dan baginda mengikat kainnya (*kiasan kepada kesungguhan untuk beribadah atau kiasan kepada meninggalkan isteri untuk menumpukan kepada ibadah)โ. (Riwayat Imam Bukhari dan Muslim)
Dalam satu riwayat yang lain, Saidatina โAisyah menceritakan; โRasulullah menggiatkan ibadahnya pada malam-malam sepuluh terakhir Ramadhan melebihi ibadahnya pada malam-malam yang lainโ. (Riwayat oleh Imam Muslim)
4) Beriktikaf
Di antara Ibadah yang dilakukan oleh Rasulullah s.a.w. di bulan Ramadhan terutamanya pada sepuluh hari terakhirnya ialah iktikaf. Saidatina โAisyah r.a. menceritakan;
ุฃูููู ุงููููุจูููู -ุตููููู ุงููู ุนููููููู ููุณููููู
ู- ููุงูู ููุนูุชููููู ุงููุนูุดูุฑู ุงูุฃูููุงุฎูุฑู ู
ููู ุฑูู
ูุถูุงููุ ุญูุชูููู ุชููููููุงูู ุงูููู ุนูุฒูู ููุฌููููุ ุซูู
ูู ุงุนูุชููููู ุฃูุฒูููุงุฌููู ู
ููู ุจูุนูุฏููู
โRasulullah s.a.w. beriktikaf pada sepuluh hari terakhir Ramadhan hingga ia meninggal dunia. Kemudian isteri-isteri baginda meneruskan iktikaf selepas kewafatan bagindaโ. (Riwayat Bukhari dan Muslim)
โRasulullah s.a.w. beriktikaf pada sepuluh hari terakhir Ramadhan hingga ia meninggal dunia. Kemudian isteri-isteri baginda meneruskan iktikaf selepas kewafatan bagindaโ. (Riwayat Bukhari dan Muslim)
Iktikaf bermaksud menetap di dalam masjid dengan niat ibadah. Syaratnya ada tiga iaitu;
Pertama: Berniat iktikaf (yakni berniat untuk tinggal/berdiam di dalam masjid dalam tempoh tertentu dengan tujuan ibadah bagi melaksanakan sunnah Nabi s.a.w.)
Kedua: Menetap/tinggal di dalam masjid dalam tempoh tertentu yang dapat dianggap pada uruf bahawa seseorang itu beriktikaf atau duduk diam di dalam masjid.
Ketiga: Seorang yang beriktikaf pula disyaratkan hendaklah seorang muslim, berakal sihat dan suci dari haid, nifas dan janabah.
(Rujuk: al-Fiqh al-Manhaji โala Mazhab al-Imam asy-Syafiโie, jil. 2)
Pertama: Berniat iktikaf (yakni berniat untuk tinggal/berdiam di dalam masjid dalam tempoh tertentu dengan tujuan ibadah bagi melaksanakan sunnah Nabi s.a.w.)
Kedua: Menetap/tinggal di dalam masjid dalam tempoh tertentu yang dapat dianggap pada uruf bahawa seseorang itu beriktikaf atau duduk diam di dalam masjid.
Ketiga: Seorang yang beriktikaf pula disyaratkan hendaklah seorang muslim, berakal sihat dan suci dari haid, nifas dan janabah.
(Rujuk: al-Fiqh al-Manhaji โala Mazhab al-Imam asy-Syafiโie, jil. 2)
Beriktikaf hukumnya adalah sunat pada setiap waktu dan lebih disunatkan lagi pada sepuluh malam terakhir dari bulan Ramadhan kerana di antara malam-malam tersebut terdapatnya lailatul-Qadar atau malam al-Qadar. Menurut ulamaโ, beriktikaf pada sepuluh malam terakhir dari bulan Ramadhan hukumnya adalah sunat muakkad (yakni sunat yang amat-amat disuruh).
(Rujuk: Raudhatul-Muttaqien syarh Riyadhus-Salihin, jil. 3, kitab al-Iโtikaf)
(Rujuk: Raudhatul-Muttaqien syarh Riyadhus-Salihin, jil. 3, kitab al-Iโtikaf)
5) Mencari malam al-Qadar (lailatul Qadar)
Firman Allah menjelaskan kelebihan malam al-Qadar (lailatul-Qadar);
ููููููุฉู ุงููููุฏูุฑู ุฎูููุฑู ู
ููู ุฃููููู ุดูููุฑู
โMalam al-Qadar itu lebih baik dari seribu bulanโ. (al-Qadar: 3)
โMalam al-Qadar itu lebih baik dari seribu bulanโ. (al-Qadar: 3)
Menurut kebanyakan ahli Tafsir, ayat ini memberi pengertian kepada kita bahawa beramal pada malam al-Qadar atau lailatul-Qadar lebih baik dari beramal selama 1000 bulan yang tidak ada lailatul-Qadar (malam al-Qadar) di dalamnya.
(Rujuk: al-Asas fi at-tafsir, Said Hawa, surah al-Qadr)
(Rujuk: al-Asas fi at-tafsir, Said Hawa, surah al-Qadr)
Sabda Rasulullah s.a.w.;
ู
ู ููุงู
ู ูููููุฉู ุงูููุฏุฑู ุฅููู
ุงูุงู ูุงุญุชูุณูุงุจุงู ุบูููุฑู ูููู ู
ุง ุชูููุฏููู
ู ู
ููู ุฐูููุจูููู
โSesiapa bangun (untuk mengerjakan ibadah) pada malam al-Qadar kerana imannya kepada Allah dan mengharapkan ganjaran dariNya, akan diampunkan dosanya yang laluโ. (Riwayat Imam Bukhari dan Muslim)
โSesiapa bangun (untuk mengerjakan ibadah) pada malam al-Qadar kerana imannya kepada Allah dan mengharapkan ganjaran dariNya, akan diampunkan dosanya yang laluโ. (Riwayat Imam Bukhari dan Muslim)
Menurut penjelasan beberapa hadis Rasulullah s.a.w., lailatul-Qadar ini terdapat di sepuluh malam terakhir Ramadhan iaitu pada malam-malam ganjil darinya. Kerana itulah, Rasulullah menggiatkan ibadahnya pada malam-malam tersebut termasuklah beriktikaf di masjid sebagaimana yang telah kita jelas tadi. Sabda baginda;
ุชูุญูุฑููููุง ููููููุฉู ุงููููุฏูุฑู ููู ุงููุนูุดูุฑู ุงูุฃูููุงูุฎูุฑู ู
ููู ุฑูู
ูุถูุงูู
โCarilah lailatul-Qadar pada sepuluh malam terakhir dari bulan Ramadhanโ. (Riwayat Imam Bukhari dan Muslim dari Saidatina Aisyah r.a.)
โCarilah lailatul-Qadar pada sepuluh malam terakhir dari bulan Ramadhanโ. (Riwayat Imam Bukhari dan Muslim dari Saidatina Aisyah r.a.)
ุชูุญูุฑููููุง ููููููุฉู ุงููููุฏูุฑู ููู ุงููููุชูุฑู ู
ููู ุงููุนูุดูุฑู ุงูุฃูููุงูุฎูุฑู ู
ููู ุฑูู
ูุถูุงููู
โCarilah lailatul-Qadar pada malam-malam ganjil dari sepuluh malam terakhir bulan Ramadhanโ. (Riwayat Imam Bukhari)
โCarilah lailatul-Qadar pada malam-malam ganjil dari sepuluh malam terakhir bulan Ramadhanโ. (Riwayat Imam Bukhari)
Menurut ulamaโ, sekurang-kurangnya qiyam lailatil-Qadr (yakni bangun mengerjakan ibadah pada malam al-Qadar untuk mendapatkan kelebihannya) ialah dengan seseorang itu menunaikan solat Maghrib, Isyak dan Subuh berjamaah. Ini kerana Rasulullah s.a.w. bersabda dalam satu hadisnya;
ู
ููู ุตููููู ุงููุนูุดูุงุกู ููู ุฌูู
ูุงุนูุฉู ููููุฃููููู
ูุง ููุงู
ู ููุตููู ุงูููููููุ ููู
ููู ุตููููู ุงูุตููุจูุญู ููู ุฌูู
ูุงุนูุฉู ููููุฃููููู
ูุง ุตููููู ุงูููููููู ููููููู
โSesiapa menunaikan solat Isyak berjamaah, maka ia seolah-olah bangun berqiyamullail separuh malam. Dan sesiapa menunaikan solat subuh berjamaah, maka ia seolah-olah bangun berqiyamullail keseluruhan malamโ. (Riwayat Imam Muslim dari Ustman r.a.)
โSesiapa menunaikan solat Isyak berjamaah, maka ia seolah-olah bangun berqiyamullail separuh malam. Dan sesiapa menunaikan solat subuh berjamaah, maka ia seolah-olah bangun berqiyamullail keseluruhan malamโ. (Riwayat Imam Muslim dari Ustman r.a.)
Namun demikian, yang paling sempurna ialah dengan memenuhi keseluruhan malam atau sebahagian besarnya dengan solat, bacaan al-Quran, zikir atau seumpamanya dari jenis-jenis ketaatan.
(Rujuk: at-Tajul Jamiโ Lil-Ushul, Syeikh Manshur โAli Nashif, jil. 2, hlm. 80)
(Rujuk: at-Tajul Jamiโ Lil-Ushul, Syeikh Manshur โAli Nashif, jil. 2, hlm. 80)
6) Membanyakkan bacaan al-Quran termasuklah bertadarus
Bulan Ramadhan adalah bulan penurunan al-Quran sebagaimana yang dinyatakan oleh Allah dalam firmanNya;
ุดูููุฑู ุฑูู
ูุถูุงูู ุงูููุฐูู ุฃูููุฒููู ููููู ุงููููุฑูุกูุงูู ููุฏูู ููููููุงุณู ููุจููููููุงุชู ู
ููู ุงููููุฏูู ููุงููููุฑูููุงูู
โBulan Ramadhan, bulan yang di dalamnya diturunkan (permulaan) Al Qurโan sebagai petunjuk bagi manusia dan penjelasan-penjelasan mengenai petunjuk itu dan pembeza (antara yang hak dan yang bathil)โ. (al-Baqarah: 185)
โBulan Ramadhan, bulan yang di dalamnya diturunkan (permulaan) Al Qurโan sebagai petunjuk bagi manusia dan penjelasan-penjelasan mengenai petunjuk itu dan pembeza (antara yang hak dan yang bathil)โ. (al-Baqarah: 185)
Oleh itu, amat digalakkan kita menghidupkan Ramadhan ini dengan memperbanyakkan membaca al-Quran. Membaca al-Quran termasuk antara amalan-amalan terbaik untuk kita mendekatkan diri kepada Allah terutamanya di bulan Ramadhan ini di mana pahalanya lebih berlipat-ganda lagi. Sabda Rasulullah s.a.w.;
ู
ูุงู ุชูููุฑููุจู ุงููุนูุจูุงูุฏู ุฅูููู ุงูููู ุชุนุงูู ุจููู
ูุซููู ู
ูุง ุฎูุฑูุฌู ู
ููููู ููุนููููู ุงููููุฑูุขูู
โTidak (ada cara terbaik) hamba-hamba mendekatkan (diri mereka) dengan Allah seumpama apa yang keluar dariNya (yakni yang datang dari Allah) iaitulah al-Quranโ. (Riwayat Imam Ahmad, at-Tirmizi, at-Thabrani dari Abu Umamah r.a.)
โTidak (ada cara terbaik) hamba-hamba mendekatkan (diri mereka) dengan Allah seumpama apa yang keluar dariNya (yakni yang datang dari Allah) iaitulah al-Quranโ. (Riwayat Imam Ahmad, at-Tirmizi, at-Thabrani dari Abu Umamah r.a.)
Selain membaca secara bersendirian, digalakkan juga kita membaca secara berkumpulan atau bertadarus. Dalam hadis Bukhari, Ibnu โAbbas menceritakan; โPada setiap malam di bulan Ramadhan malaikat Jibri datang kepada Rasulullah s.a.w. untuk bertadarus al-Quran dengan bagindaโ. Mengenai fadhilat bertadarus, ia dijelaskan oleh Rasulullah s.a..w. dalam satu hadis baginda;
ู
ูุง ุงุฌูุชูู
ูุนู ููููู
ู ูููู ุจูููุชู ู
ููู ุจูููููุชู ุงูููู ููุชููููููู ููุชูุงูุจู ุงูููู ูู ููุชูุฏูุงูุฑูุณููููููู ููููู
ูุงู ุจูููููููู
ู ุฅููุงูู ููุฒูููุชู ุนูููููููู
ู ุงูุณููููููููุฉู ูู ุบูุดูููุชูููู
ู ุงูุฑููุญูู
ูุฉู ูู ุญููููุชูููู
ู ุงููู
ููุงูุฆูููุฉู ูู ุฐูููุฑูููู
ู ุงูููู ููููู
ููู ุนูููุฏููู
โApabila berhimpun sekumpulan manusia di suatu rumah Allah (masjid) kerana membaca kitab Allah (al-Quran) dan saling mempelarinya antara sesama mereka (yakni bertadarus), maka turunlah ke atas mereka ketenteraman, mereka dilimpahi oleh rahmat, dikelilingi oleh para malaikat dan Allah menyebut nama mereka di hadapan malaikat-malaikat yang berada di sisiNyaโ. (Riwayat Abu Daud)
โApabila berhimpun sekumpulan manusia di suatu rumah Allah (masjid) kerana membaca kitab Allah (al-Quran) dan saling mempelarinya antara sesama mereka (yakni bertadarus), maka turunlah ke atas mereka ketenteraman, mereka dilimpahi oleh rahmat, dikelilingi oleh para malaikat dan Allah menyebut nama mereka di hadapan malaikat-malaikat yang berada di sisiNyaโ. (Riwayat Abu Daud)
7) Membanyakkan sedekah dan melakukan kebaikan untuk orang lain
Anas r.a. menceritakan; Seorang lelaki bertanya Rasulullah s.a.w.; โYa Rasulullah! Apakah sedekah yang paling afdhal?โ. Jawab Rasulullah s.a.w.;
ุงูุตููุฏูููุฉู ูู ุฑู
ุถูุงูู
โSedekah pada bulan Ramadhanโ. (Riwayat Imam at-Tirmizi)
โSedekah pada bulan Ramadhanโ. (Riwayat Imam at-Tirmizi)
Imam Bukhari meriwayatkan dari Ibnu Abbas yang menceritakan;
ููุงููู ุงููููุจูููู ุตูู ุงููู ุนููู ูุณูู
ุฃูุฌูููุฏู ุงููููุงูุณูุ ููุฃูุฌูููุฏู ู
ูุงู ูููููููู ููู ุฑูู
ูุถูุงูููุ ุญููููู ููููููุงููู ุฌูุจูุฑูููููุ ููููุงููู ุฌูุจูุฑููููู ุนููู ุงูุณูุงู
ููููููุงูู ููู ููููู ููููููุฉู ู
ููู ุฑูู
ูุถูุงูู ููููุฏูุงุฑูุณููู ุงููููุฑูุขููุ ููููุฑูุณูููู ุงูููู ุตูู ุงููู ุนููู ูุณูู
ุฃูุฌูููุฏู ุจูุงููุฎูููุฑู ู
ููู ุงูุฑููููุญู ุงููู
ูุฑูุณูููุฉู
โRasulullah s.a.w. merupakan manusia yang paling pemurah. Baginda menjadi lebih pemurah lagi pada bulan Ramadhan tatkala Jibril datang kepada baginda. Jibril datang kepada baginda pada setiap malam di bulan Ramadhan untuk bertadarus al-Quran dengan baginda. Sesungguhnya Rasulullah lebih pemurah dari angin lepas (*yakni angin yang bertiup tanpa sekatan/halangan)โ.
โRasulullah s.a.w. merupakan manusia yang paling pemurah. Baginda menjadi lebih pemurah lagi pada bulan Ramadhan tatkala Jibril datang kepada baginda. Jibril datang kepada baginda pada setiap malam di bulan Ramadhan untuk bertadarus al-Quran dengan baginda. Sesungguhnya Rasulullah lebih pemurah dari angin lepas (*yakni angin yang bertiup tanpa sekatan/halangan)โ.
Berkata Imam al-Mawardi; โDisunatkan kepada seorang lelaki melapangkan ahli-ahli rumahnya (*yakni melebihkan belanja kepada mereka dan sebagainya-pent.) pada bulan Ramadhan dan melakukan kebaikan kepada kaum kerabatnya dan jiran-jirannya terutama pada sepuluh hari terakhir darinyaโ. (al-Majmuโ, Imam Nawawi, jil. 6, halaman 398)

Sabda Rasulullah s.a.w.;
ุนูู
ูุฑูุฉู ููู ุฑูู
ูุถูุงูู ุชูุนูุฏููู ุญูุฌููุฉู
โSekali umrah pada bulan Ramadhan menyamai pahala sekali hajiโ. (Riwayat Imam Ahmad dan Ibnu Majah dari Wahab bin Khanbasyi r.a.)
โSekali umrah pada bulan Ramadhan menyamai pahala sekali hajiโ. (Riwayat Imam Ahmad dan Ibnu Majah dari Wahab bin Khanbasyi r.a.)
Dalam riwayat lain,
ุนูู
ูุฑูุฉู ููู ุฑูู
ูุถูุงูู ุชูุนูุฏููู ุญูุฌููุฉู ุฃููู ุญูุฌููุฉู ู
ูุนููู
โSekali umrah pada bulan Ramadhan menyamai pahala sekali haji atau sekali haji bersamakuโ. (Riwayat Bukhari dan Muslim dari Ibnu โAbbas r.a.)
โSekali umrah pada bulan Ramadhan menyamai pahala sekali haji atau sekali haji bersamakuโ. (Riwayat Bukhari dan Muslim dari Ibnu โAbbas r.a.)
9) Banyak berzikir, beristighfar dan memohon diberi syurga dan dijauhi neraka
Sabda Rasulullah s.a.w;
ุฐูุงูููุฑู ุงูููู ูููู ุฑูู
ูุถููุงูู ู
ูุบูููููุฑู ููููุ ููุณูุงูุฆููู ุงูููู ูููููู ูุงู ููุฎูููุจู
โOrang yang berzikir kepada Allah di bulan Ramadhan, akan dikurniakan (Allah) keampunan untuknya. Dan orang yang memohon dari Allah di bulan Ramadhan, ia tidak akan kecewa (yakni ia pasti akan mendapat apa yang ia pohon)โ. (Riwayat Imam at-Thabrani dan al-Baihaqi dari Umar r.a.)
โOrang yang berzikir kepada Allah di bulan Ramadhan, akan dikurniakan (Allah) keampunan untuknya. Dan orang yang memohon dari Allah di bulan Ramadhan, ia tidak akan kecewa (yakni ia pasti akan mendapat apa yang ia pohon)โ. (Riwayat Imam at-Thabrani dan al-Baihaqi dari Umar r.a.)
10) Banyak berdoa (terutamanya ketika sedang berpuasa, ketika berbuka puasa dan doa lailatul-Qadar)
Sabda Rasulullah;
ุซููุงูุซูุฉู ูุงู ุชูุฑูุฏูู ุฏูุนูููุชูููู
: ุงูุตููุงุฆูู
ู ุญูุชููู ููููุทูุฑูุ ููุงูุฅูู
ุงู
ู ุงูุนุงุฏูููุ ููุฏูุนูููุฉู ุงูู
ูุธููููู
ู
โTiga manusia yang tidak akan ditolak doa mereka (oleh Allah);
Orang yang berpuasa hinggalah ia berbuka
Imam (pemimpin) yang adil
Doa orang yang dizalimiโ.
(Riwayat Imam Tirmizi dan Ibnu Majah dari Abu Hurairah r.a.)
โTiga manusia yang tidak akan ditolak doa mereka (oleh Allah);
Orang yang berpuasa hinggalah ia berbuka
Imam (pemimpin) yang adil
Doa orang yang dizalimiโ.
(Riwayat Imam Tirmizi dan Ibnu Majah dari Abu Hurairah r.a.)
ุฅููู ููุตููุงุฆูู
ู ุนูููุฏู ููุทูุฑููู ููุฏูุนูููุฉู ู
ุง ุชูุฑูุฏูู
โSesungguhnya bagi orang berpuasa -ketika berbukanya- doa yang tidak akan ditolakโ. (Riwayat Ibnu Majah dari Abdullah bin โAmru bin al-โAs)
โSesungguhnya bagi orang berpuasa -ketika berbukanya- doa yang tidak akan ditolakโ. (Riwayat Ibnu Majah dari Abdullah bin โAmru bin al-โAs)
Doa yang makthur dari Rasulullah s.a.w. untuk dibaca ketika berbuka puasa akan kita nyatakan di depan nanti. Adapun doa lailatul-Qadar, maka diriwayatkan dari Saidatina Aisyah r.a. yang menceritakan; โAku bertanya Rasulullah s.a.w.; โYa Rasulullah, jika aku menemui lailatul-Qadar (malam al-Qadar) apakah doa paling baik untuk aku ucapkan?โ. Jawab Rasulullah; โKamu bacalah doa;
ุงููููููู
ูู ุฅููููู ุนูููููู ุชูุญูุจูู ุงูุนููููู ูุงุนููู ุนููููู
โYa Allah, ya Tuhanku! Sesungguhnya Engkau adalah Tuhan yang maha pemaaf. Engkau suka memaafkan (dosa hamba-hambaMu). Maka maafkanlah daku (yakni ampunkanlah dosa-dosaku)โ. (Riwayat Imam at-Turmuzi)
โYa Allah, ya Tuhanku! Sesungguhnya Engkau adalah Tuhan yang maha pemaaf. Engkau suka memaafkan (dosa hamba-hambaMu). Maka maafkanlah daku (yakni ampunkanlah dosa-dosaku)โ. (Riwayat Imam at-Turmuzi)
Doa lailatul-Qadar ini ada baiknya kita membacanya pada setiap malam di bulan Ramadhan kerana dengan membacanya pada setiap malam, pastinya salah satu doa kita akan bertemu malam al-Qadar sekalipun tanpa kita menyedarinya. Jika kita membacanya secara berselang, ada kemungkinan malam yang kita tidak membaca doa itu, malam tersebut merupakan malam al-Qadar. Maka akhirnya kita terluput dari mendapat kelebihan yang besar ini, walhal ia amat mudah diperolehi.
Menurut ulamaโ, kita digalakkan supaya berdoa pada setiap ketika dan lebih digalakkan lagi berdoa pada bulan Ramadhan terutamanya pada sepuluh hari terakhir darinya (terutama yang ganjil). (rujuk; al-Asas fi at-Tafsir, Syeikh Said Hawa, surah al-Qadar).
11) Bersahur
Ramai di kalangan kita yang suka mengabaikan amalan bersahur di bulan Ramadhan. Mungkin kita menganggap bersahur itu semata-mata untuk mengelakkan kita dari terlalu letih pada siangnya. Namun bersahur sebenarnya mempunyai kelebihan tersendiri. Ini sebagaimana yang dijelaskan oleh Rasulullah dalam sabdanya;
ุชูุณูุญููุฑูููุงุ ููุฅูููู ุงูุณููุญูููุฑู ุจูุฑูููุฉู
โBersahurlah kerana dalam sahur itu ada barakahโ.
(Riwayat Imam Bukhari dan Muslim dari Anas r.a.)
โBersahurlah kerana dalam sahur itu ada barakahโ.
(Riwayat Imam Bukhari dan Muslim dari Anas r.a.)
Pahala bersahur diperolehi dengan semata-mata makan atau minum walaupun seteguk air. Sabda Rasulullah;
ุชูุณูุญููุฑูููุง ูููููู ุจูุฌูุฑูุนูุฉู ู
ูุงูุกู
โBersahurlah walaupun dengan seteguk airโ.
(Riwayat Ibnu Hibban dan Abu Yaโla dari Anas r.a.)
โBersahurlah walaupun dengan seteguk airโ.
(Riwayat Ibnu Hibban dan Abu Yaโla dari Anas r.a.)
Waktu bersahur bermula apabila sudah masuk tengah malam. Walau bagaimanapun disunatkan melambatkan sahur yakni sebelum terbitnya fajar. Ini berdasarkan sabda Nabi s.a.w.;
ูุงู ุชูุฒูุงููู ุฃูู
ููุชููู ุจูุฎูููุฑู ู
ูุง ุนูุฌููููููุง ุงูุฅูููุทูุงุฑู ููุฃูุฎููุฑูููุง ุงูุณููุญูููุฑู
โSenantiasalah umatku berada dalam kebaikan selama mereka menyegerakan berbuka dan melambatkan sahurโ.
(Riwayat Imam Ahmad dari Abu Zarr r.a.)
โSenantiasalah umatku berada dalam kebaikan selama mereka menyegerakan berbuka dan melambatkan sahurโ.
(Riwayat Imam Ahmad dari Abu Zarr r.a.)
12) Segera berbuka sebaik saja masuk waktu berbuka
Apabila sampai masa untuk berbuka, kita disunatkan supaya segera berbuka puasa. Sabda Rasulullah s.a.w.;
ูุงู ุชูุฒูุงููู ุฃูู
ููุชููู ุจูุฎูููุฑู ู
ูุง ุนูุฌููููููุง ุงูุฅูููุทูุงุฑู ููุฃูุฎููุฑูููุง ุงูุณููุญูููุฑู
โSenantiasalah umatku berada dalam kebaikan selama mereka menyegerakan berbuka dan melambatkan sahurโ.
(Riwayat Imam Ahmad dari Abu Zarr r.a.)
โSenantiasalah umatku berada dalam kebaikan selama mereka menyegerakan berbuka dan melambatkan sahurโ.
(Riwayat Imam Ahmad dari Abu Zarr r.a.)
Menjadi sunnah Rasulullah s.a.w. berbuka terlebih dahulu sebelum menunaikan solat. Melambat-lambat berbuka puasa hukumnya adalah makruh kecuali jika ada sebab yang tidak dapat dielakkan.
Selain itu, juga disunatkan perkara-perkara berikut ketika berbuka;
a) Berbuka dengan buah kurma atau air
Disunatkan berbuka puasa dengan buah kurma basah. Jika tidak ada, dengan buah kurma kering. Jika tidak ada buah kurma, disunatkan berbuka dengan air. Sabda Rasulullah s.a.w.;
ู
ููู ููุฌูุฏู ุชูู
ูุฑุงู ููููููููุทูุฑู ุนูููููู ููู
ููู ูุงู ููููููููุทูุฑู ุนูููู ู
ูุงุกู ูุฅูููู ุงููู
ูุงุกู ุทูููููุฑู
โSesiapa memperolehi buah tamar/kurma maka berbukalah dengannya. Sesiapa yang tidak memperolehinya, maka berbukalah dengan air kerana ia adalah penyuciโ.
(Riwayat Imam Hakim, Tirmizi dan an-Nasai dari Anas r.a.)
โSesiapa memperolehi buah tamar/kurma maka berbukalah dengannya. Sesiapa yang tidak memperolehinya, maka berbukalah dengan air kerana ia adalah penyuciโ.
(Riwayat Imam Hakim, Tirmizi dan an-Nasai dari Anas r.a.)
Anas r.a. menceritakan bahawa; โRasulullah s.a.w. berbuka puasa dengan beberapa kurma basah/segar, kalau tidak ada kurma basah maka dengan kurma kering dan kalau tidak ada buah kurma, baginda akan berbuka dengan beberapa teguk airโ. (Riwayat Ahmad, Tirmizi dan Abu Daud)
b) Membaca doa ketika berbuka atau sesudahnya
Di antara doa yang dibaca oleh Rasulullah s.a.w. ketika berbuka ialah;
ุงููููููู
ูู ูููู ุตูู
ูุชู ููุนููู ุฑูุฒููููู ุฃููุทูุฑูุชู
โYa Allah! BagiMu aku berpuasa dan dengan rezekiMu aku berbukaโ. (Riwayat Abu Daud dari Muโaz bin Zuhrah)
โYa Allah! BagiMu aku berpuasa dan dengan rezekiMu aku berbukaโ. (Riwayat Abu Daud dari Muโaz bin Zuhrah)
ุงูููููููู
ูู ุฐูููุจู ุงูุธููู
ูุฃูุ ูุงุจูุชููููุชู ุงูุนูุฑูููููุ ููุซูุจูุชู ุงูุฃูุฌูุฑู ุฅููู ุดูุงูุกู ุงูููููู
โYa Allah! Hilanglah dahaga, basahlah seluruh urat tubuh dan tercapailah pahala insya Allahโ. (Riwayat Imam an-Nasai dan Abu Daud dari Abdullah bin Umar r.a.)
โYa Allah! Hilanglah dahaga, basahlah seluruh urat tubuh dan tercapailah pahala insya Allahโ. (Riwayat Imam an-Nasai dan Abu Daud dari Abdullah bin Umar r.a.)
c) Tidak berlebihan ketika berbuka puasa
Di antara adab yang digalakkan oleh ulamaโ ketika berbuka puasa ialah tidak berlebihan ketika menikmati makanan. Makanlah dengan kadar sederhana sahaja, tidak terlalu banyak supaya tidak keletihan untuk menunaikan ibadah malam nanti (solat terawikh, tadarus al-Quran dan sebagainya). Kata ulamaโ; โSesiapa yang kenyang di awal malam nescaya ia akan ketinggalan pada baki malamnyaโ.
13) Memberi makanan untuk orang berbuka puasa
Di bulan Ramadhan, disunatkan kita memberi makan atau minum kepada orang-orang yang berpuasa sekalipun dengan sebiji kurma atau seteguk air. Namun yang lebih baik ialah memberi makan sampai mengenyangkan mereka. Fadhilatnya ialah sebagaimana sabda Rasulullah s.a.w.;
ู
ููู ููุทููุฑู ุตูุงูุฆูู
ูุง ููุงููู ูููู ู
ูุซููู ุฃูุฌูุฑูููุ ุบูููุฑู ุฃููููููู ูุงู ููููููุตู ู
ููู ุฃูุฌูุฑู ุงูุตููุงูุฆูู
ู ุดูููุฆูุง
โSesiapa yang memberi makanan berbuka puasa kepada orang yang berpuasa, maka pahalanya seumpama orang yang berpuasa itu tanpa berkurang sedikitpunโ. (Riwayat Imam Ahmad, Tirmizi dan Ibnu Majah dari Zaid bin Khalid r.a.)
โSesiapa yang memberi makanan berbuka puasa kepada orang yang berpuasa, maka pahalanya seumpama orang yang berpuasa itu tanpa berkurang sedikitpunโ. (Riwayat Imam Ahmad, Tirmizi dan Ibnu Majah dari Zaid bin Khalid r.a.)
Dan disunatkan juga kita makan bersama dengan orang yang berpuasa dan cara seperti ini lebih baik bagi menunjukkan rasa rendah diri.
14) Menjaga segala anggota, tingkah-laku dan tutur-kata sepanjang bulan Ramadhan
Sabda Rasulullah s.a.w.;
ููู
ู ููุฏูุนู ููููู ุงูุฒูููุฑู ูุงูุนู
ูู ุจููู ูู ุงูุฌููููู ููููุณู ููู ุญุงุฌุฉู ุจุฃููู ููุฏูุนู ุทุนุงู
ููู ูุดูุฑูุงุจููู
โSesiapa yang tidak meninggalkan kata-kata dusta dan melakukan pendustaan, maka bagi Allah tidak ada keperluan dalam ia meninggalkan makan dan minumnya (yakni Allah tidak berhajat kepada puasanya)โ. (Riwayat Imam Bukhari, Abu Daud dan lain-lain dari Abu Hurairah r.a.)
โSesiapa yang tidak meninggalkan kata-kata dusta dan melakukan pendustaan, maka bagi Allah tidak ada keperluan dalam ia meninggalkan makan dan minumnya (yakni Allah tidak berhajat kepada puasanya)โ. (Riwayat Imam Bukhari, Abu Daud dan lain-lain dari Abu Hurairah r.a.)
15) Meningkatkan ketakwaan dan kesabaran
Tujuan puasa sebagaimana yang dijelaskan Allah ialah untuk melahirkan ketakwaan dalam jiwa. Ini sebagaimana yang difirmankan Allah di dalam al-Quran;
ููุงุฃููููููุง ุงูููุฐูููู ุกูุงู
ููููุง ููุชูุจู ุนูููููููู
ู ุงูุตููููุงู
ู ููู
ูุง ููุชูุจู ุนูููู ุงูููุฐูููู ู
ููู ููุจูููููู
ู ููุนููููููู
ู ุชูุชููููููู
โHai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertakwaโ. (al-Baqarah: 183)
โHai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertakwaโ. (al-Baqarah: 183)
Oleh itu, supaya tujuan puasa itu benar-benar dapat dihayati oleh kita, maka di sepanjang bulan Ramadhan ketika kita melaksanakan ibadah puasa, hendaklah ada keazaman yang kuat dalam jiwa kita untuk menjadi manusia yang bertakwa seperti yang dihendaki Allah. Kita hendaklah mengelak dari berpuasa semata-mata kerana kebiasaan atau rutin tahunan yang menyebabkan kita tidak berusaha mengambil apa-apa pengajaran dari puasa kita itu.
Mengenai kedudukan sabar pula, maka Rasulullah s.a.w. bersabda dalam hadis yang disampaikan oleh Ibnu Khuzaimah tadi;
ููููู ุดูููุฑู ุงูุตููุจูุฑู ููุงูุตููุจูุฑู ุซูููุงูุจููู ุงููุฌููููุฉู
โRamadhan itu adalah bulan sabar, sedang sabar itu pahalanya adalah syurga..โ. (Riwayat Abu Khuzaimah dari Salman r.a.)
โRamadhan itu adalah bulan sabar, sedang sabar itu pahalanya adalah syurga..โ. (Riwayat Abu Khuzaimah dari Salman r.a.)
Begitu juga dalam satu hadis yang lain, Rasulullah bersabda;
ุงูุตูููู
ู ููุตูู ุงูุตููุจุฑู
โPuasa adalah separuh kesabaranโ. (Riwayat Ibnu Majah dari Abu Hurairah r.a.)
โPuasa adalah separuh kesabaranโ. (Riwayat Ibnu Majah dari Abu Hurairah r.a.)
**** ุชู
ุจุนูู ุงููู ููู ุงูุญู
ุฏ ูู ุงูุฃููู ูุงูุขุฎุฑุฉ ****
Bacaan dan Rujukan
1- ุตุญูุญ ู
ุณูู
ุจุดุฑุญ ุงููููู(ุงูู
ุฌูุฏ ุงูุฑุงุจุน)ุ ููุฅู
ุงู
ุงูููููุ ู
ููุคุณุณุฉ ุงูู
ุฎุชุงุฑ-ุงููุงูุฑุฉ (2001ู
)
2- ุฑูุถุฉ ุงูู ุชููู ุดุฑุญ ุฑูุงุถ ุงูุตุงูุญูู(ุงูุฌุฒุก ุงูุซุงูุซ)ุ ููุดูุฎ ุนุจุฏ ุงููุงุฏุฑ ุนุฑูุงู ุจู ุณุงูู ุงูุฏู ุดููุ ุฏุงุฑ ุงูููุฑ-ูุจูุงู (1998)
3- ุงูู ูุชูู ู ู ูุชุงุจ ุงูุชุฑุบูุจ ูุงูุชุฑููุจ ููู ูุฐุฑู(ุงูุฌุฒุก ุงูุฃูู)ุ ููุฏูุชูุฑ ููุณู ุงููุฑุถุงูู ุ ู ุทุงุจุน ุฏุงุฑ ุงูููุงุกโุงูู ูุตูุฑุฉ (1993)
4- ุงูุชุงุฌ ุงูุฌุงู ุน ููุฃุตูู ูู ุฃุญุงุฏูุซ ุงูุฑุณูู(ุงูู ุฌูุฏ ุงูุซุงูู)ุ ููุดูุฎ ู ูุตูุฑ ุนูู ูุงุตู ุุฏุงุฑ ุงูููุฑ-ูุจูุงู (1986)
5- ู ุชู ุงูุบุงูุฉ ูุงูุชูุฑูุจ ูู ุงูููู ุงูุดุงูุนูุ ูููุงุถู ุฃุจู ุดุฌุงุน (ุญููู ูุนูู ุนููู ูุจูู ุฃุฏูุชู: ู ุงุฌุฏ ุงูุญู ูู)ุ ุฏุงุฑ ุงุจู ุญุฒู - ุจูุฑูุช (1993).
6โ ุงูููู ุงูู ููุฌู ุนูู ู ุฐูุจ ุงูุฅู ุงู ุงูุดุงูุนู (ุงูุฌุฒุก ุงูุซุงูู)ุ ุฏ. ู ุตุทูู ุงูุฎู/ ุฏ. ู ุตุทูู ุงูุจุบุง/ ุนูู ุงูุดุฑุจุฌูุ ุฏุงุฑ ุงูููู โ ุฏู ุดู (1991)
7- ุงูุฃุณุงุณ ูู ุงูุชููุณุฑ (ุงูู ุฌูุฏ ุงูุญุงุฏู ุนุดุฑ โ ุณูุฑุฉ ุงููุฏุฑ) ุ ููุดูุฎ ุณุนูุฏ ุญููุ ุฏุงุฑ ุงูุณูุงู โ ุงููุงูุฑุฉ (1989)
8- ุฏุฑูุณ ุงูุฒู ุงู ูู ุดูุฑ ุงูุตูุงู ุ ููุดูุฎ ุณุนูุฏ ุนุจุฏ ุงูุนุธูู ุ ุฏุงุฑ ุงูุฅูู ุงู โ ุงูุฅุณููุฏุฑูุฉ (ุฏูู ุงูุชุงุฑูุฎ)
9- ุณุจูู ุงูู ูุชุฏููุ ุงูุดูุฎ ู ุญู ุฏ ุฃุฑุดุฏ ุงูุจูุฌุฑูุ Thinkers Library (1989)
10- ุจุฑุงู ุฌ ุงูู ุญุฏุซ (www.muhaddith.org)ุ ุงูุฅุตุฏุงุฑ
2- ุฑูุถุฉ ุงูู ุชููู ุดุฑุญ ุฑูุงุถ ุงูุตุงูุญูู(ุงูุฌุฒุก ุงูุซุงูุซ)ุ ููุดูุฎ ุนุจุฏ ุงููุงุฏุฑ ุนุฑูุงู ุจู ุณุงูู ุงูุฏู ุดููุ ุฏุงุฑ ุงูููุฑ-ูุจูุงู (1998)
3- ุงูู ูุชูู ู ู ูุชุงุจ ุงูุชุฑุบูุจ ูุงูุชุฑููุจ ููู ูุฐุฑู(ุงูุฌุฒุก ุงูุฃูู)ุ ููุฏูุชูุฑ ููุณู ุงููุฑุถุงูู ุ ู ุทุงุจุน ุฏุงุฑ ุงูููุงุกโุงูู ูุตูุฑุฉ (1993)
4- ุงูุชุงุฌ ุงูุฌุงู ุน ููุฃุตูู ูู ุฃุญุงุฏูุซ ุงูุฑุณูู(ุงูู ุฌูุฏ ุงูุซุงูู)ุ ููุดูุฎ ู ูุตูุฑ ุนูู ูุงุตู ุุฏุงุฑ ุงูููุฑ-ูุจูุงู (1986)
5- ู ุชู ุงูุบุงูุฉ ูุงูุชูุฑูุจ ูู ุงูููู ุงูุดุงูุนูุ ูููุงุถู ุฃุจู ุดุฌุงุน (ุญููู ูุนูู ุนููู ูุจูู ุฃุฏูุชู: ู ุงุฌุฏ ุงูุญู ูู)ุ ุฏุงุฑ ุงุจู ุญุฒู - ุจูุฑูุช (1993).
6โ ุงูููู ุงูู ููุฌู ุนูู ู ุฐูุจ ุงูุฅู ุงู ุงูุดุงูุนู (ุงูุฌุฒุก ุงูุซุงูู)ุ ุฏ. ู ุตุทูู ุงูุฎู/ ุฏ. ู ุตุทูู ุงูุจุบุง/ ุนูู ุงูุดุฑุจุฌูุ ุฏุงุฑ ุงูููู โ ุฏู ุดู (1991)
7- ุงูุฃุณุงุณ ูู ุงูุชููุณุฑ (ุงูู ุฌูุฏ ุงูุญุงุฏู ุนุดุฑ โ ุณูุฑุฉ ุงููุฏุฑ) ุ ููุดูุฎ ุณุนูุฏ ุญููุ ุฏุงุฑ ุงูุณูุงู โ ุงููุงูุฑุฉ (1989)
8- ุฏุฑูุณ ุงูุฒู ุงู ูู ุดูุฑ ุงูุตูุงู ุ ููุดูุฎ ุณุนูุฏ ุนุจุฏ ุงูุนุธูู ุ ุฏุงุฑ ุงูุฅูู ุงู โ ุงูุฅุณููุฏุฑูุฉ (ุฏูู ุงูุชุงุฑูุฎ)
9- ุณุจูู ุงูู ูุชุฏููุ ุงูุดูุฎ ู ุญู ุฏ ุฃุฑุดุฏ ุงูุจูุฌุฑูุ Thinkers Library (1989)
10- ุจุฑุงู ุฌ ุงูู ุญุฏุซ (www.muhaddith.org)ุ ุงูุฅุตุฏุงุฑ
Tiada ulasan:
Catat Ulasan